Domaći turisti su budući heroji


“Jesmo li zapljunuli dan za put?“ pitala nas je Sani 3. marta. Organizovanje petoro ljudi i usklađivanje svačijih obaveza, kao i svakog meseca tokom ovih pola decenije, nije bilo lako, pa smo licitirali sa datumima. Izbor je pao na 21. mart.
Tog dana u Srbiji zabeležena je 171. obolela osoba od COVID-19.
Pandemija korona virusa utiče na ceo svet i sve industrije, a turizam je jedna od grana kojoj je zadat snažan udarac. Ljudi su u samoizolaciji, granice zatvorene, avioni prizemljeni, kruzeri usidreni, smeštaji bez gostiju, travel blogeri vraćeni kućama.
Da biste razumeli razmeru ovog problema treba da znate da turizam čini 10.4% globalnog BDP-a, i da u ovoj privrednoj grani radi 319 miliona ljudi.
To znači da 1 od 10 zaposlenih u svetu radi u turizmu!
Brzina oporavka ovog sektora izuzetno je važna ali još uvek neizvesna, šteta koja se već beleži širom sveta je nemerljiva, mnogi ljudi će neminovno izgubiti posao…
Međutim, ono što je izvesno – LJUDI ĆE OPET PUTOVATI!
POKRETAČKA SNAGA
Putovanje – reč koja kod većine naših ljudi izaziva sledeće asocijacije – Halkidiki i čuveni grčki prsti, all inclusive i ultra all inclusive Turske, povoljni aranžmani afričkih država Egipat i Tunis, ali ima i onih kojima budi razmišljanja o dalekim, egzotičnim destinacijama; prolaze im slike palmi, kokosa, belog peska, tirkizne boje vode, snežnih vrhova svetski popularnih planinskih masiva, safarija itd… Retko ko pomisli na kupanje na Ibru, pešačenje na Rtnju, miris borova na Tari, ukus ratluka u Novom Pazaru, modro crvenu boju ajvara iz Leskovca ili gombocu sa nekog salaša…
A šta ako vam kažemo da se većina svetskog turizma dešava bliže domu, u putnikovoj državi?
Ako ne sedite, bolje da to učinite jer – domaći turizam ostaje vodeći oblik turizma koji predstavlja oko 70-80%, u zavisnosti od godine, ukupne globalne potrošnje! To znači da je u mnogim delovima sveta novac potrošen od strane domaćih putnika mnogo važniji resurs za BDP te države od onog koji dolazi iz inostranstva.
Ova vrsta turizma je izuzetno važan generator novih investicija jer kreira poslovne prilike u destinacijama u kojima se razvija, a to znači da otvara i nova radna mesta. Aktivnosti domaćih turista utiču na sveukupnu ekonomiju zemlje jer se novac potrošen na domaći turizam ciklično vraća u budžet te države i na taj način je čini održivijom i prosperitetnijom.
Ako bismo vas pitali šta od ponuđenog ima veći procenat učešća u BDP-u Nemačke – automobilska industrija ili turizam, mnogi od vas bi sigurno zaveli poznati premijum brendovi četvorotočkaša. Ali to nije sve – 70-75% ukupnog nemačkog prihoda ostvaruje se od, pogodićete – domaćih turista!
ALAT ZA USPEŠNOST
Domaći turizam može da posluži kao alat mudrim vlastima da umanje siromaštvo lokalnog stanovništva stvarajući prilike za zaposlenje i ekonomski rast, kao i da unaprede infrastrukturu ali i probude osećaj nacionalnog ponosa.
Kada domaći turizam počne da se razvija u zemlji i od njega se dobiju prvi rezultati, ljudi počinju pozitivno da reaguju, menjaju se obrasci odnosa ka ovoj privrednoj grani, više veruju u prilike koje on stvara jer ih direktno uočavaju ali razvija se i veći osećaj pripadnosti zajednici. Taj ponos služi kao pokretačka energija za turističke radnike, ugostitelje i sve koji su u tom lancu da se više potrude oko turista i da im omoguće veće uživanje na destinaciji. Zašto je to važno pisali smo vam ovde.
Takođe, pokazalo se da u tom talasu zadovoljstva dobijaju i želju da više nauče o svom (rodnom) kraju i da posluže kao najubedljiviji pripovedači. A znamo koliko je pripovedanje, popularno storytelling, važno u turizmu.
Domaći turizam ima potencijal i da se proširi na druge industrije time što ohrabruje preduzetnike i pokretače startapa da investiraju u ovu industriju i osmišljavaju rešenja koja npr. mogu da promovišu ali i zaštite kulturno-istorijske lokalitete i pomognu im da (p)ostanu važni na turističkoj mapi.
CELOGODIŠNJI IZVOR PRIHODA
Međunarodni turizam karakteriše sezonalitet i većina internacionalnih turista putuju na destinacije u tzv. piku njihove sezone.
Ovde uskače domaći turizam – on može da posluži kao svojevrsni stabilizator tokom „slabijih sezona“ tzv. ulaznog turizma. Ako se smisleno razvija, domaći turizam može da predstavlja održiv i komplementaran put međunarodnom turizmu i da destinacijama ponudi odličnu platformu za celogodišnji ekonomski rast i razvoj.
Istraživanja pokazuju da su domaći turisti skloniji da putuju do mesta koja su izvan glavnih turističkih ruta koja se nude strancima. Kao takvi, oni pomažu u ravnomernijem širenju prednosti turizma kroz zemlju, umesto da ponudu koncentrišu na nekoliko turističkih žarišta.
U Srbiji, nažalost, to još uvek nije slučaj. Naši domaći turisti, već godinama, najviše noćenja ostvaruju u Vrnjačkoj banji, zatim slede Zlatibor, Sokobanja, Kopaonik, Beograd i Tara. Ovo ne treba da nas čudi jer se najviše institucije u našoj zemlji, zadužene za turizam, ne trude da domaćim turistima ponude nešto drugo ili da ih usmere, niti rade na kreiranju novih turističkih proizvoda. Nismo uočili želju da to promene, niti da u budućnosti to učine.
Mi smo, kao grupa građana, naše društvene mreže, blog i app iskoristili na najbolji mogući način i iz čistog altruizma doprineli smo da slika naše zemlje bude mnogo šira, bolja i atraktivnija domaćim turistima. Na našoj mapi nalazi se preko 300 upisanih lokaliteta. Neki od njih su gotov turistički proizvod, nedovoljno popularisan, a ima i onih koji traže ulaganje, strategiju razvoja mesta i posvećenost – prava poslastica za sve entuzijaste. A nije li to uvek neophodna iskra pokretačke energije promena?
PORUKA SVETU
Aktivan i temeljno sprovođen domaći turizam šalje snažnu poruku svetu da na toj destinaciji ima šta da se vidi i poseti. Domaći turisti postaju svojevrsni turistički ambasadori!
Kriza koja nas trenutno sve pogađa treba da nam bude podsetnik da u vremenima koja dolaze posvetimo SVI više pažnje domaćem turizmu.
Kada sve ovo prođe, nemojte odmah da pohitate ka inostranim destinacijama, već pomozite da domaći turizam stane na noge.
Takođe, važno je naglastiti da je u ovom periodu ali i u periodu koji stiže potrebno da podržimo domaće biznise. Nije ovo politikanstvo sa floskulama #kupujtedomaće već je iskrena želja da pomognemo onima kojima će to mnogo značiti.
Samo ujedinjeni oko zajedničkog cilja i svesni da je na svima nama odgovornost možemo da očekujemo da iz ovoga izađemo kao heroji.
3 Comments
samo sloga srbina spasava
April 14, 2020 - 8:38 pmNažalost, mnogi još ne shvataju koliko je naša zemlja lepa…
May 27, 2020 - 3:42 pmNažalost, izgleda da je tako. A u prilog tome govori i ova negativna kampanja koja se vodi u brojnim medijima i društvenim mrežama koja na pežorativan i mahom netačan način govore o srpskom turizmu.
July 28, 2020 - 10:50 pm